بهترين بيمه ها در ايران بهترين بيمه ها در ايران .

بهترين بيمه ها در ايران

سي و سه پل ديدني ترين سازه تاريخي اصفهان

سي و سه پل


از پل هاي تاريخي ايران كه در استان اصفهان قرار دارد، مي توان سي و سه پل يا پل الله وردي خان را نام برد .
كه داراي طول 295 متر است . اين پل بر روي زاينده رود به دستور الله وردي خان ساخته شده است . اكثر ماها اين پل تاريخي را مي شناسيم .
درست است كه آب زاينده رود كم شده است و حال و هواي گذشته در آن نيست . اما اين پل هم چنان از نمادهاي شهر زيباي اصفهان است . اين پل داراي سي و سه دهانه و طول 295 متر و عرض 14 متر مي باشد و انعكاس تصوير پل بر روي آب ،زيبايي آن را چندين برابر كرده است . تمامي گردشگران از سرار ايران و جهان از اين پل ديدن مي كنند.
يك سري حقايق در رابطه با سي وسه پل وجود دارد كه در پائين اطلاعاتي مي دهيم:
1. براي اولين بار نظريه ساخت سي و سه پل در سال 1008 هجري قمري در سال دوازدهم سلطنت شاه عباس يكم گفته شده و در سال 1011 هجري قمري زير نظر الله وردي خان تكميل گشت.
2. معماري ساخت سي و سه پل توسط استاد حسين بنا اصفهاني بود كه پسر او مسجد شيخ لطف الله را ساخته است .
3. براي ساخت اين پل از مصالحي مانند سنگ و آجر و ملات ساروج و گچ استفاده شده است . اين پل از نظر مهندسين طوري ساخته شده است كه رطوبت باعث مقاومت و استحكام بيشتر آن مي شود.
4. سي وسه پل جز طولاني ترين پل هاي زاينده رود محسوب مي شود .
5. سردار مشهور عباسي به نام آقاي الله وردي خان ، تبار گرجي داشت .
6. نظرهايي در مورد معماري سي و سه پل وجود دارد كه يكي از اين ها، ارتباط ميان تبار گرجي ،الله وردي خان، سي وسه دهانه پل است .زيرا الفباي گرجي داراي 33 حرف است .
7. در زمان حكومت شاه عباس ، هدف اصلي شهر اصفهان ، چهار باغ بود كه داراي 2 محور عمود بر هم شكل مي گرفت
8. در زمان حكومت شاه عباس سي وسه پل ، چهل دهانه داشت كه با گذشت زمان با كاشت درختان و منحرف شدن آب ،بعضي از دهانه ها متروك شد و در سال 1330 ، شهردار اصفهان به نام مصطفي خان مستوفي ، زمين هاي اطراف پل را آزاد نمود.
9. سي وسه پل نام هاي ديگري هم دارد از جمله : پل شاه عباسي، پل الله وردي خان، پل جلفا، پل چهل چشمه ،پل سي و سه چشمه
10. در زمان هاي گذشته مراسم هايي مانند جشن آب پاشان ، خاج شويان ارامنه در اين سي و سه پل برگزار مي شد.
11. خاج شويان از جشن هاي مسيحي مي باشد كه به دليل غسل تعميد حضرت مسيح برگزار مي شد . ياران دين مسيحي اعتقاد بر اين دارند كه آب در اين روز مقدس شده است و در آن شنا مي كنند.
12. در زمان صفوي به مدت هفت شبانه روز، جشني در كنار سي و سه پل مي گرفتند و سي و سه پل را چراغاني مي كردند و بعضي واقع شاه عباس دستور گل ريزان هم مي دادند.
13. جهان گردان بسياري اين پل را شاهكار مي دانند حتي از نظر پرسي سايكس مي گويد: اين پل ، از پل هاي درجه يك جهان هم مي باشد.
14. در دو طرف پل طاق هايي سرپوشيده وجود دارد كه از يك طرف به رودخانه و از طرف ديگر به ميان پل مشرف مي باشد و موجب شده تا معبر باريك سقفي در دو طرف پل به وجود بيايد . اين پل ، 99 طاقچه دارد كه در گذشته بر روي ديوارهاي آن تابلو نقاشي هايي بوده است ولي امروزه اثري از آن ها وجود ندارد.
15. در گذشته مجسمۀ رضا شاه كه سوار بر اسب بود، كه داراي ارتفاع 5 متر بوده، بر جلوي سي و سه پل وجود داشت . اما امروزه اثري از آن نيست
16. اين پل در سال 1310 در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت
17. به علت حفر تونل در 40 متري اين پل ، سبب شد تا اين اثر تاريخي نشست كند و اين پل در خطر نابودي قرار بگيرد و حتي خشك شدن آب زاينده رود ، اين اثر را بيشتر در خطر نابودي قرار داده است
سفر دوستان عزيز با داشتن بيمه  مي توانيد خود را در برابر اتفاقات ناگهاني بيمه نماييد و نگران هزينه هاي درمان نباشيد . البته اين مستلزم اين مسئله است كه شما قبل از مسافرت رفتن، بدانيد كه مسافرت چه ريسك هايي دارد. و در همان زمينه بتوانيد تحليل كنيد كه چه بيمه هايي براي سفر شما متناسب است. به طور مثال براي سفر هاي خارجي معمولاً از بيمه مسافرتي و در سفرهاي داخلي از بيمه حوادث استفاده مي شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۴:۳۹ توسط:مولاوردي موضوع: نظرات (0)