بهترین بیمه ها در ایران بهترین بیمه ها در ایران .

بهترین بیمه ها در ایران

سی و سه پل دیدنی ترین سازه تاریخی اصفهان

سی و سه پل


از پل های تاریخی ایران که در استان اصفهان قرار دارد، می توان سی و سه پل یا پل الله وردی خان را نام برد .
که دارای طول 295 متر است . این پل بر روی زاینده رود به دستور الله وردی خان ساخته شده است . اکثر ماها این پل تاریخی را می شناسیم .
درست است که آب زاینده رود کم شده است و حال و هوای گذشته در آن نیست . اما این پل هم چنان از نمادهای شهر زیبای اصفهان است . این پل دارای سی و سه دهانه و طول 295 متر و عرض 14 متر می باشد و انعکاس تصویر پل بر روی آب ،زیبایی آن را چندین برابر کرده است . تمامی گردشگران از سرار ایران و جهان از این پل دیدن می کنند.
یک سری حقایق در رابطه با سی وسه پل وجود دارد که در پائین اطلاعاتی می دهیم:
1. برای اولین بار نظریه ساخت سی و سه پل در سال 1008 هجری قمری در سال دوازدهم سلطنت شاه عباس یکم گفته شده و در سال 1011 هجری قمری زیر نظر الله وردی خان تکمیل گشت.
2. معماری ساخت سی و سه پل توسط استاد حسین بنا اصفهانی بود که پسر او مسجد شیخ لطف الله را ساخته است .
3. برای ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ و آجر و ملات ساروج و گچ استفاده شده است . این پل از نظر مهندسین طوری ساخته شده است که رطوبت باعث مقاومت و استحکام بیشتر آن می شود.
4. سی وسه پل جز طولانی ترین پل های زاینده رود محسوب می شود .
5. سردار مشهور عباسی به نام آقای الله وردی خان ، تبار گرجی داشت .
6. نظرهایی در مورد معماری سی و سه پل وجود دارد که یکی از این ها، ارتباط میان تبار گرجی ،الله وردی خان، سی وسه دهانه پل است .زیرا الفبای گرجی دارای 33 حرف است .
7. در زمان حکومت شاه عباس ، هدف اصلی شهر اصفهان ، چهار باغ بود که دارای 2 محور عمود بر هم شکل می گرفت
8. در زمان حکومت شاه عباس سی وسه پل ، چهل دهانه داشت که با گذشت زمان با کاشت درختان و منحرف شدن آب ،بعضی از دهانه ها متروک شد و در سال 1330 ، شهردار اصفهان به نام مصطفی خان مستوفی ، زمین های اطراف پل را آزاد نمود.
9. سی وسه پل نام های دیگری هم دارد از جمله : پل شاه عباسی، پل الله وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه ،پل سی و سه چشمه
10. در زمان های گذشته مراسم هایی مانند جشن آب پاشان ، خاج شویان ارامنه در این سی و سه پل برگزار می شد.
11. خاج شویان از جشن های مسیحی می باشد که به دلیل غسل تعمید حضرت مسیح برگزار می شد . یاران دین مسیحی اعتقاد بر این دارند که آب در این روز مقدس شده است و در آن شنا می کنند.
12. در زمان صفوی به مدت هفت شبانه روز، جشنی در کنار سی و سه پل می گرفتند و سی و سه پل را چراغانی می کردند و بعضی واقع شاه عباس دستور گل ریزان هم می دادند.
13. جهان گردان بسیاری این پل را شاهکار می دانند حتی از نظر پرسی سایکس می گوید: این پل ، از پل های درجه یک جهان هم می باشد.
14. در دو طرف پل طاق هایی سرپوشیده وجود دارد که از یک طرف به رودخانه و از طرف دیگر به میان پل مشرف می باشد و موجب شده تا معبر باریک سقفی در دو طرف پل به وجود بیاید . این پل ، 99 طاقچه دارد که در گذشته بر روی دیوارهای آن تابلو نقاشی هایی بوده است ولی امروزه اثری از آن ها وجود ندارد.
15. در گذشته مجسمۀ رضا شاه که سوار بر اسب بود، که دارای ارتفاع 5 متر بوده، بر جلوی سی و سه پل وجود داشت . اما امروزه اثری از آن نیست
16. این پل در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت
17. به علت حفر تونل در 40 متری این پل ، سبب شد تا این اثر تاریخی نشست کند و این پل در خطر نابودی قرار بگیرد و حتی خشک شدن آب زاینده رود ، این اثر را بیشتر در خطر نابودی قرار داده است
سفر دوستان عزیز با داشتن بیمه  می توانید خود را در برابر اتفاقات ناگهانی بیمه نمایید و نگران هزینه های درمان نباشید . البته این مستلزم این مسئله است که شما قبل از مسافرت رفتن، بدانید که مسافرت چه ریسک هایی دارد. و در همان زمینه بتوانید تحلیل کنید که چه بیمه هایی برای سفر شما متناسب است. به طور مثال برای سفر های خارجی معمولاً از بیمه مسافرتی و در سفرهای داخلی از بیمه حوادث استفاده می شود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۴:۳۹ توسط:مولاوردی موضوع: نظرات (0)